Reklama leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek reklamowych - Pytania i odpowiedzi
- Jakie przepisy prawne regulują reklamę leków?
- Do kogo skierowana jest reklama leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek reklamowych?
- Kto może prowadzić reklamę leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek?
- Czy każdy produkt może być w ten sposób reklamowany?
- Czy są jakieś szczególne obostrzenia dotyczące dostarczanych próbek?
- Co trzeba zrobić, żeby móc dostarczyć bezpłatne próbki produktów leczniczych?
- Co zawiera oświadczenie składane w Głównym Inspektoracie farmaceutycznym?
- Czy Główny Inspektorat Farmaceutyczny wyda pozwolenie na dostarczanie próbek?
- Jakie działania w związku z nadzorem nad reklamą produktów leczniczych prowadzoną w formie dostarczania bezpłatnych próbek reklamowych podejmuje Główny Inspektor Farmaceutyczny?
- Czy istnieje wzór ewidencji bezpłatnych próbek produktów leczniczych?
- Jak powinny być transportowane i przechowywane produkty lecznicze będące bezpłatnymi próbkami reklamowymi?
- Z kim można skontaktować się w przypadku wątpliwości dot. reklamy leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek?
- Jakie przepisy prawne regulują reklamę leków?
Zagadnienie reklamy produktów leczniczych reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271) a w szczególności przepisy rozdziału 4 – reklama produktów leczniczych. Dodatkowe przepisy zawiera Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz. U. Nr 210, poz. 1327).
- Do kogo skierowana jest reklama leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek reklamowych?
Tego typu reklama może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiana recept i to pod warunkiem, że osoba taka wystąpiła pisemnie do przedstawiciela handlowego lub medycznego o dostarczenie próbki.
- Kto może prowadzić reklamę leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek?
Reklama produktów leczniczych może być prowadzona wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny lub na jego zlecenie, oraz przez podmiot uprawniony do importu równoległego.
- Czy każdy produkt może być w ten sposób reklamowany?
Reklama polegająca na dostarczaniu bezpłatnych próbek nie obejmuje produktów leczniczych zawierających substancje psychotropowe i środki odurzające. Wszystkie pozostałe produkty lecznicze mogą być w ten sposób reklamowane.
- Czy są jakieś szczególne obostrzenia dotyczące dostarczanych próbek?
- Każda próbka bezpłatna dostarczana w formie reklamy produktu leczniczego nie może zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami być większa niż najmniejsze dopuszczone do obrotu na terenie Polski opakowanie produktu leczniczego;
- Każda próbka jest opatrzona opisem „próbka bezpłatna – nie do sprzedaży”;
- Do każdej próbki dołączona jest Charakterystyka Produktu Leczniczego lub Charakterystyka Produktu Leczniczego Weterynaryjnego;
- Ilość opakowań tego samego produktu dostarczanych tej samej osobie nie jest większa niż pięć opakowań w ciągu jednego roku kalendarzowego.
- Co trzeba zrobić, żeby móc dostarczyć bezpłatne próbki produktów leczniczych?
- Podstawą do prowadzenia tej formy reklamy jest oświadczenie podmiotu odpowiedzialnego zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych, które składa on w Głównym Inspektoracie Farmaceutycznym;
- Osoba uprawniona do wystawiania recept wystąpiła na piśmie do przedstawiciela handlowego lub medycznego o dostarczenie próbki;
- Dostarczający próbki prowadzi ewidencję dostarczonych produktów;
- Co zawiera oświadczenie składane w Głównym Inspektoracie farmaceutycznym?
Elementy składowe oświadczenia to:- oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego
- nazwa produktu
- nazwa powszechnie stosowana
- postać farmaceutyczna (np. tabletki, maść, krople)
- dawka
- wielkość opakowania
- nr pozwolenia na odpuszczenie do obrotu
- wskazanie organu, który wydał pozwolenie na dopuszczenie do obrotu (np. Minister Zdrowia)
- ilość opakowań
- Czy Główny Inspektorat Farmaceutyczny wyda pozwolenie na dostarczanie próbek?
W Polsce nie obowiązuje ocena przedwstępna reklamy produktów leczniczych, Główny Inspektor Farmaceutyczny zareaguje na przesłane oświadczenie jedynie w przypadku, gdy budzi ono podejrzenia, że prowadzona reklama nie jest zgodna z obowiązującymi przepisami.
- Jakie działania w związku z nadzorem nad reklamą produktów leczniczych prowadzoną w formie dostarczania bezpłatnych próbek reklamowych podejmuje Główny Inspektor Farmaceutyczny?
Oświadczenia przekazywane do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego podlegają weryfikacji pod względem formalnym –> czy zawierają wszystkie niezbędne elementy wymienione w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych oraz pod względem merytorycznym -> czy są zgodne z obowiązującymi przepisami. W przypadku braków formalnych Department Prawny GIF zwraca się do pomiotu odpowiedzialnego bądź jego przedstawiciela z prośbą o uzupełnienie braków. W przypadku niezgodności pod względem merytorycznym Główny Inspektor Farmaceutyczny wszczyna postępowanie administracyjne, w toku którego zwraca się do podmiotu odpowiedzialnego bądź jego przedstawiciela z prośbą o wyjaśnienia. Postępowanie może zakończyć decyzja o natychmiastowym zaprzestaniu prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktu leczniczego.
- Czy istnieje wzór ewidencji bezpłatnych próbek produktów leczniczych?
Nie ma takiego wzoru. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych „ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej, przy zastosowaniu systemu komputerowego gwarantującego, że żadne zapisy nie będą usuwane, a korekty zapisów lub uzupełnienia będą dokonywane za pomocą dokumentów korygujących, opatrzonych czytelnym podpisem oraz imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem osoby dokonującej korekty”
- Jak powinny być transportowane i przechowywane produkty lecznicze będące bezpłatnymi próbkami reklamowymi?
Produkty lecznicze będące bezpłatnymi próbkami reklamowymi podlegają takim samym zasadom przechowywania i transportu jak wszystkie inne produkty lecznicze. Warunki ich transportu oraz przechowywania muszą być zgodne z zaleceniami określonymi przez wytwórcę dla danego produktu.
- Z kim można skontaktować się w przypadku wątpliwości dot. reklamy leków w formie dostarczania bezpłatnych próbek?
W Głównym Inspektoracie Farmaceutycznym nadzorem nad reklamą produktów leczniczych zajmuje się Department Prawny. W razie pytań i wątpliwości proszę kontaktować się pisemnie. Adres do korespondencji:
Główny Inspektorat Farmaceutyczny
Departament Prawny
ul. Senatroska 12
00-038 Warszawa
e-mail: sekretariatdp@gif.gov.pl